Οι δραστηριότητες για την προώθηση βιώσιμων και υψηλής ποιότητας αγροδιατροφικών προϊόντων στην ΕΕ και στον υπόλοιπο κόσμο θα ενθαρρυνθούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε το ποσό των 185,9 εκατομμυρίων ευρώ για τη χρηματοδότηση αυτού του είδους δράσεων στο πλαίσιο του προγράμματος εργασίας της πολιτικής προώθησης του 2023 που εγκρίθηκε τον Δεκέμβριο του 2022. Αυτό το πρόγραμμα θα συμβάλει στην επίτευξη των πολιτικών προτεραιοτήτων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την περίοδο 2019-2024, ιδίως της στρατηγικής «Από το αγρόκτημα στο πιρούνι».
Τα έργα προώθησης που επιλέχθηκαν το 2023 αναμένεται να ευνοήσουν προϊόντα που πληρούν στόχους όπως η βιωσιμότητα της γεωργίας της ΕΕ, η βελτίωση της καλής διαβίωσης των ζώων και η προώθηση της κατανάλωσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών και η υγιεινή διατροφή.
Προώθηση στην ΕΕ και σε άλλες χώρες
Στις εκστρατείες του 2023 αναμένονται σχεδόν ισοδύναμα ποσά για προώθηση στην εσωτερική αγορά της ΕΕ και σε τρίτες χώρες, με 83,3 και 83,1 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Οι χώρες και οι περιφέρειες με υψηλό δυναμικό ανάπτυξης είναι οι κύριοι στόχοι για προώθηση εκτός ΕΕ. Αυτές περιλαμβάνουν την Κίνα, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα, τη Σιγκαπούρη και τη Βόρεια Αμερική. Η Νέα Ζηλανδία και η Αυστραλία ενδέχεται επίσης να αντιπροσωπεύουν νέες ευκαιρίες στην αγορά για τους ευρωπαίους εξαγωγείς. Ωστόσο, μία από τις κύριες εξαγωγικές αγορές για τα αγροδιατροφικά προϊόντα της ΕΕ εξακολουθεί να είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο απορροφά το 25% των εξαγωγών.
Ετικέτες για τη διάκριση των προϊόντων
Οι επιλεγμένες εκστρατείες θα ενημερώνουν τους καταναλωτές σχετικά με τα διαφορετικά καθεστώτα ποιότητας και επισήμανσης στην ΕΕ, όπως γεωγραφικές ενδείξεις ή βιολογικά προϊόντα. Τα βιολογικά προϊόντα θα επωφεληθούν από χρηματοδότηση έως και 28 εκατ. ευρώ για την τόνωση της ζήτησής τους, σύμφωνα με το σχέδιο δράσης για τη βιολογική παραγωγή. Η προώθηση βιώσιμων αγροτικών πρακτικών θα υποστηριχθεί με κονδύλι 36 εκατ. ευρώ.
19 εκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν για την προώθηση των νωπών φρούτων και λαχανικών, με στόχο να βοηθηθεί ο κλάδος να αντιμετωπίσει επίμονες δυσκολίες, όπως η μείωση της κατανάλωσης και των εξαγωγών και η αδύναμη διαπραγματευτική θέση απέναντι στις μεγάλες εταιρείες διανομής και μεταποίησης. .
Επόμενα βήματα
Αυτόν τον Ιανουάριο, ο Εκτελεστικός Οργανισμός του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας θα δημοσιεύσει τις προσκλήσεις υποβολής προτάσεων για τις επόμενες εκστρατείες του 2023. Διάφοροι φορείς όπως επαγγελματικές οργανώσεις, οργανώσεις παραγωγών και αγροδιατροφικές ομάδες που είναι αρμόδιες για δραστηριότητες προώθησης θα μπορούν να υποβάλουν αίτηση για χρηματοδότηση και να παρουσιάσουν τις προτάσεις τους. Τα «ενιαία» προγράμματα μπορούν να υποβληθούν από έναν ή περισσότερους οργανισμούς από την ίδια χώρα της ΕΕ, ενώ «πολλαπλά» προγράμματα μπορούν να υποβληθούν από τουλάχιστον δύο οργανισμούς από δύο κράτη μέλη ή από έναν ή περισσότερους ευρωπαϊκούς οργανισμούς.
Σε ένα δύσκολο οικονομικό πλαίσιο, οι εκστρατείες προώθησης της ΕΕ για τα γεωργικά προϊόντα έχουν σχεδιαστεί για να ανοίξουν νέες ευκαιρίες στην αγορά για τους αγρότες της ΕΕ και τη βιομηχανία τροφίμων γενικότερα, καθώς και να τους βοηθήσουν να αναπτύξουν τις επιχειρήσεις τους.
Εκτός από την αύξηση της βιώσιμης παραγωγής και κατανάλωσης γεωργικών προϊόντων, η πολιτική προώθησης υποστηρίζει επίσης τη βιώσιμη ανάκαμψη του αγροδιατροφικού τομέα της ΕΕ.